Arkisto

For MENstruation

2023 Kultahuippu, Strategia

Hempeän vaaleanpunaista ja kukkaiskuvioista. Tällaiselta näyttää kuukautistuotteiden yltiöfeminiinen kuvasto vielä vuonna 2023. Siinä on vain yksi pieni ongelma: se sulkee pois kaikki ne ihmiset, joiden sukupuoli-identiteetti on muu kuin nainen. Transmiehistä 93 % kokee kuukautisiin liittyvää ahdistusta, jota hygieniatuotteiden sukupuolittuneisuus pahentaa. Vuokkoset halusi nostaa esiin kuukautisten moninaisuuden ja lanseerasi transtietoisuuden viikolla tamponin miehille. Samalla viikolla juhlittiin myös miestenpäivää. Miehille suunnattu tamponi nosti pienen maan pienen brändin kansainväliseksi puheenaiheeksi. Kampanja noteerattiin kymmenien eri maiden medioissa ja se tavoitti miljardi ihmistä.

Different shades of pink and floral patterns. This is how the excessively feminine imagery of menstrual products looks still in 2023. There's just one little problem: it excludes all those individuals whose gender identity is other than female. 93% of trans men experience distress related to menstruation, exacerbated by the gendered nature of hygiene products. Vuokkoset launched a tampon for men during Transgender Awareness Week to highlight the diversity of menstruation. It was also the same week when Men's Day was celebrated. The tampon designed for men turned the small brand of a small country into an international topic of conversation. The campaign was featured in media outlets across dozens of different countries and reached one billion people.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Vuokkoset (Delipap Oy)

Mainostoimisto

TBWAHelsinki

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative

Senja Blomqvist, Tomi Sirén, Mona Yliluoma

Executive Creative Director

Alex Pineda

Creative Director

Heidi Taina

Art Director

Mikko Roininen, Netta Puumalainen

Creative

Heikki Karstu

Account Director

Rosa Kojonkoski, Iikka Maunumaa

Sisältösuunnittelija / Content Strategist

Taneli Lahtinen

PR

Paula Sonne, Emma Pettersson

Digital Designer

Max Naumanen

Design Director

Mikael Kivelä

Editor

Lisa Myllymäki

Motion Designer

Anton Raappana, Ville Hackzell

Tuottaja / Producer

Tommi Mäkelä, Anssi Perttala

Designer

Sari Sälemaa

Planner

Sebastian Holm

3D

Umberto Onza

Tekninen suunnittelija / Technical Designer

Tuomo Oksakivi

Copywriter

Emma Kanninen

Tuotantoassistentti / Production Assistant

Anna Nukarinen, Sandra Donner, Essi Tirronen, Mattea Näveri, Jenni Saari, Jenna Hämäläinen, Heidi Ylä-Ajos, Noora Eskola, Otto Kilpiö