Arkisto

#OleLuottoaikuinen-botti

2018 Kultahuippu, Jokeri - kokemuksellinen muotoilu

Lasinen lapsuus halusi muistuttaa, että kuka tahansa voi olla luotettava aikuinen vaikeuksissa olevalle lapselle. Radio Helsingin kanssa yhteistyössä tehdyllä kampanjafilmillä toimittaja Laura Friman joutuu yhtä-äkkiä vastaamaan chatissa vanhempiensa alkoholinkäytöstä hätääntyneelle lapselle kesken live-lähetystä. Tilanne tallennettiin piilokameroilla. Filmin avulla ohjasimme suomalaisia kampanjasivulle, jossa he pystyivät chatbotin avulla kokeilemaan, miten he itse reagoisivat vastaavassa tilanteessa. Ainutlaatuinen botti laittaa käyttäjän ratkaisemaan sen ongelmaa empatian ja kärsivällisen keskustelun avulla. Bottia on sittemmin kokeiltu tuhansia kertoja ja sitä on käytetty sosiaalialan opetuksessa.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Lasinen lapsuus

Mainostoimisto

dynamo&son Oy

Art Director

Jussi Snicker, Markus Nieminen

Copywriter

Mikael Bertus, Pasi Janhunen

Tuottaja / Producer

Olli Tiainen

Digitaalinen toteutus / Digital Production

Timo Savola, Hermanni Mäki, Ville Mujunen / NINCHAT

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Janne Takala, Minna Ilva, Laura Barck, Sara Mäkäräinen / A-klinikkasäätiö Lasinen lapsuus

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Asiakkuusjohtaja: Milla Monola

Art Director

Jussi Snicker, Markus Nieminen

Copywriter

Mikael Bertus, Pasi Janhunen

Tuottaja / Producer

Olli Tiainen

Digitaalinen toteutus / Digital Production

Timo Savola, Hermanni Mäki, Ville Mujunen / NINCHAT

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Janne Takala, Minna Ilva, Laura Barck, Sara Mäkäräinen / A-klinikkasäätiö Lasinen lapsuus

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Asiakkuusjohtaja: Milla Monola