Arkisto

Sytykettä Suomen taloudelle

2024 Hopeahuippu, Jokeri: B2B

Monella Suomeen muuttaneella korkeakoulutetulla on vaikeuksia työllistyä koulutustaan vastaaviin tehtäviin, mikä aiheuttaa suuria menetyksiä sekä osaamispääomassa että verotuloissa. Rastor-instituutti pyrkii muuttamaan työelämän asenteita herättelevällä kampanjallaan "Talouskasvua vai tutkintotuhkaa? Sinä päätät." Kampanjassa viiden huippuosaajan tutkintotodistukset symboloivat hukkaan menevää osaamista. PR-toimissa tutkintotodistuksista tehtiin sytykepakkauksia, joita jaettiin vaikuttajille ja medialle. Kampanja näkyi ulkomainonnassa, digimediassa ja sosiaalisessa mediassa, ja keskustelua vauhditettiin koskettavilla videoilla. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ja edistää yhdenvertaisia mahdollisuuksia työelämässä.

Many highly educated people who have moved to Finland struggle to find jobs matching their qualifications, resulting in significant losses in both talent and tax revenue. Rastor Institute aims to change attitudes in the workplace with its thought-provoking campaign, "Economic growth or wasted degrees? You decide." The campaign uses the diplomas of five skilled professionals to symbolize wasted expertise. As part of its PR efforts, the diplomas were turned into firestarter packages, distributed to influencers and media. The campaign appeared in outdoor advertising, digital media, and social media, with impactful videos driving the conversation. The goal was to raise awareness and promote equal opportunities in the job market.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Rastor-instituutti

Mainostoimisto

TBWA Helsinki

Executive Creative Director

Alex Pineda, Laura Paikkari

Strategiajohtaja / Strategy Manager

Marco Mäkinen

Head of Communications

Paula Sonne

Creative Director

Joni Furstenborg

Account Director

Petra Yli-Hemminki

Creative

Aino Soukko, Antti Halme, Netti Genberg, Fredrik Stürmer

Communication Strategist

Anni Nissi

Creative Strategist

Aki Toivonen

Planner

Sebastian Holm

Content Producer

Noora Eskola, Caroline Inkeroinen

Senior Designer

Riikka Häkkinen

Designer

Hilla Semeri

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Stephanie Bardy, Juhana Hokkanen

Tuotantoyhtiö / Production House

TBWAScreen

Tuottaja / Producer

Niko Hatara, Joni Hartikainen

Ohjaaja / Director

Iiro Hokkanen

Jälkituotanto / Post Production

Heidi Ylä-Ajos, Post-production producer; Sami Ainetdin, Production manager; Valeria Mikkonen, Post-production coordinator

3D

Anton Raappana

Editor

Santeri Smal

Ääni / Sound

Arttu Hokkanen

Valokuvat / Photographs

Shoot Hayley

Kuvankäsittelijä / Image Editor

Astrid Lindroos & Shoot Hayley

Kuvaaja / Cinematographer

Arsen Sarkisiants

Valaisija / Lightning

Antero Sälpäkivi, Arto Kultalahti

Kamera-assistentti / Camera Assistant

Mikko Manninen

Lavastaja / Set Designer

Camilla Van Zyl

Stylisti / Stylist

Saga Piik

Värimäärittely / Color Grading

GradeOne, Petri Falkenberg

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative

Toni Berkowits, toimitusjohtaja; Anne Niemi-Hakala, markkinointi- ja viestintäjohtaja; Johanna Härkki, hallituksen jäsen; Nina Kouki, sisällöntuottaja; Nina Jauhiainen, markkinointisuunnittelija; Sanni Matinmikko, viestintäkoordinaattori