Arkisto

Redirection – kampanja, johon kenenkään ei toivottu törmäävän

2021 Kultahuippu, Jokeri: Edistys

Suojellaan Lapsia ry halusi tavoittaa lasten seksuaalista hyväksikäyttöä todistavan kuva- ja videomateriaalin (CSAM) käyttäjiä ja saada heidät vastaamaan aihetta koskevaan kyselyyn.

Kampanja oli pakko viedä Internetin pimeälle puolelle, Dark Webiin.

Dark Webissä on aivan omat hakukoneensa, joihin ei ole mahdollista ostaa mainontaa. Ongelma kierrettiin tekemällä yhteistyötä hakukoneiden kanssa. Kun käyttäjä yrittää etsiä sisältöä, hänet ohjataan hakutulosten sijaan sivulle, jossa kannustetaan osallistumaan kyselyihin.

Hakukonetulosten manipulointi toimi tehokkaasti. Kyselyihin on vastannut jo yli 14 000 käyttäjää.

Suojellaan Lapsia ry julkaisi kyselyiden tuloksista tutkimusraportin. Vaiettu aihe nousi hetkessä yhdeksi valtakunnan puhutuimmista uutisista, jonka näkemiseltä ei voinut välttyä.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Suojellaan Lapsia ry

Mainostoimisto

Havas

Creative Director

Niklas Malmlund

Senior Creative

Mika Niemi

Mediatoimisto / Media Agency

Hannele Valtiala

Account Director

Niko Suomalainen

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Nina Vaaranen-Valkonen

Creative Director

Niklas Malmlund

Senior Creative

Mika Niemi

Mediatoimisto / Media Agency

Hannele Valtiala

Account Director

Niko Suomalainen

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Nina Vaaranen-Valkonen