The Big Mac Conspiracy luotiin yksinkertaisen oivalluksen pohjalta korostamaan Big Mac -hampurilaisen ikonisuutta. Havainto hampurilaisvalikkoikonin kolmen viivan ja Big Mac:in kolmen sämpylän yhteydestä käynnisti kampanjan, joka verhoiltiin kaiken kattavaksi salaliittoteoriaksi. Salaliittoteoria kiersi ympäri internetiä, ja sitä selvitetään perin pohjin fiktiivisen salaliittoteoreetikkoryhmän tekemässä 20 minuuttia pitkässä mokumentissa. Totuus löytyy lopulta Dallasista, jossa salaliittoteoreetikot tapasivat hampurilaisvalikon aidon ja alkuperäisen suunnittelijan Norm Coxin. Salaliittoteoria innosti yli 80 000 suomalaista osallistumaan tutkintaan McApp-sovelluksessa, jossa he paljastivat 100 000 sivustoa, joista löytyy hampurilaisvalikkoikoni. Big Mac – Se on ikoni.
A simple observation laid the foundation for the Big Mac Conspiracy, which highlights what an icon the Big Mac is. The three lines of the hamburger menu navigation icon and the three buns of the Big Mac are a match – which means it’s a Big Mac on millions of sites. Seeing this set in motion a campaign run like a conspiracy theory. It spread across the internet from discussion forums to mainstream tv, and a 20-minute mockumentary by fictitious conspiracy theorists took us down the rabbit hole. The truth was revealed by conspiracy “mastermind” Kaitsu who confronted professor Norm Cox in Dallas – the original designer of the hamburger menu. In the McApp, over 80,000 Finns joined the investigation, revealing over 100,000 sites that feature the hamburger menu. That is, the Big Mac. The icon.
Tilaaja
Mainostoimisto
Creative Director
Account Director
Creative
Projektijohtaja / Project Manager
Strategiajohtaja / Strategy Manager
PR
Asiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative
Mediatoimisto / Media Agency
Tuotantoyhtiö / Production House
Värimäärittely / Color Grading
Ääni / Sound