Big Mac Conspiracy
2024 Hopeahuippu, KampanjatThe Big Mac Conspiracy luotiin yksinkertaisen oivalluksen pohjalta korostamaan Big Mac -hampurilaisen ikonisuutta. Havainto hampurilaisvalikkoikonin kolmen viivan ja Big Mac:in kolmen sämpylän yhteydestä käynnisti kampanjan, joka verhoiltiin kaiken kattavaksi salaliittoteoriaksi. Salaliittoteoria kiersi ympäri internetiä, ja sitä selvitetään perin pohjin fiktiivisen salaliittoteoreetikkoryhmän tekemässä 20 minuuttia pitkässä mokumentissa. Totuus löytyy lopulta Dallasista, jossa salaliittoteoreetikot tapasivat hampurilaisvalikon aidon ja alkuperäisen suunnittelijan Norm Coxin. Salaliittoteoria innosti yli 80 000 suomalaista osallistumaan tutkintaan McApp-sovelluksessa, jossa he paljastivat 100 000 sivustoa, joista löytyy hampurilaisvalikkoikoni. Big Mac – Se on ikoni.
A simple observation laid the foundation for the Big Mac Conspiracy, which highlights what an icon the Big Mac is. The three lines of the hamburger menu navigation icon and the three buns of the Big Mac are a match – which means it’s a Big Mac on millions of sites. Seeing this set in motion a campaign run like a conspiracy theory. It spread across the internet from discussion forums to mainstream tv, and a 20-minute mockumentary by fictitious conspiracy theorists took us down the rabbit hole. The truth was revealed by conspiracy “mastermind” Kaitsu who confronted professor Norm Cox in Dallas – the original designer of the hamburger menu. In the McApp, over 80,000 Finns joined the investigation, revealing over 100,000 sites that feature the hamburger menu. That is, the Big Mac. The icon.
Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:
Tilaaja
McDonald's FinlandMainostoimisto
NORD DDB HelsinkiCreative Director
Kalle WallinAccount Director
Olli-Pekka SipiläCreative
Tero Ahonen Matti Räty Joona Mantere Petrina Puranen Nelli Hurskainen Marianna Metsänheimo Markus Malmberg Jukka Hannula Krista Rajala Kai Heinonen Samuel GlitheroProjektijohtaja / Project Manager
Hanna RissanenStrategiajohtaja / Strategy Manager
Jonathan ManderPR
Petrina Puranen Frida Rosenqvist Rachel GeraghtyAsiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative
(McDonald's Suomi) Marketing Director Mats Nyström Menu & Innovation Manager Olli Tiainen Media and Customer Experience Manager Satu Ylikortes Communications Director Heli Ryhänen Brand Manager Sini Leppäalho Digital Campaign Manager Laura Linna Digital Specialist Ari LamminenMediatoimisto / Media Agency
OMD Finland Client Manager Anni Isotalo Digital Marketing Specialist Robert Wuorila-Stenberg Senior Specialist, Video Lien DaoTuotantoyhtiö / Production House
Breakfast Helsinki Oy Director Eino Manner Script Andrew Rubin DOP Arsen Sarkiaiants Executive Producer Henkka Hämäläinen Production Manager Milja Kipahti Production Service Admiration, Daniel Maughan Producer in Dallas Jason Phillips Stylist & Production design Juho Pihlajaoja Muah Anu Uusipulkamo Edit Simo LiukkaVärimäärittely / Color Grading
Petri Falkenberg (Grade One)Ääni / Sound
Akseli Soini ( El Camino)