Arkisto

Cancer For Sale

2024 Vuosikirjatyö, Ulkomainonta

Joka viikko kolmella lapsella Suomessa diagnosoidaan syöpä. Tutkimusta tehokkaampia hoitokeinoja varten tarvitaan yhä enemmän, mutta rahoitus on yksityisten lahjoittajien kontolla. Näitä lompakoita kärkkyy moni muukin – jokainen houkutteleva brändituote ja alekampanja. Kiihtynyt kulutuskulttuuri on luonut karnevalistisia ostostapahtumia, jolloin mainostajat pistävät parastaan, ja Black Friday on näistä ikonisin. Mutta entä jos samat myyntitaktiikat valjastettaisiin elämän ja kuoleman kysymysten ratkaisemiseen? Hyödyntäen tarjousmainosten visuaalista ja kielellistä ilmaisua ”Cancer For Sale” käänsi tutut kuvat, otsikot ja mallien olemukset vetoomukseksi lasten syöpätutkimuksen puolesta. Ja pian iskulauseet ”rajoitetusta ajasta” sekä ”mahdollisuudesta säästää” saivat aivan uuden merkityksen.

Every week, three children in Finland are diagnosed with cancer. Research for more effective treatments is urgently needed, but funding relies entirely on private donations. These wallets are targeted by countless others – every appealing brand product and sales campaign. Consumerism has created carnival-like shopping events, where advertisers pull out all the stops, and Black Friday stands as the most iconic of them all. But what if those same sales tactics were harnessed to address matters of life and death? By utilizing the visual and verbal language of promotional advertising, “Cancer For Sale” transformed familiar images, headlines, and model poses into a plea for children’s cancer research. Soon, slogans like “limited time only” and “chance to save” took on a whole new meaning.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

AAMU Suomen Lasten Syöpäsäätiö

Mainostoimisto

United Imaginations

Executive Creative Director

Jyrki Poutanen

Account Director

Ella Komulainen

Art Director

Johanna Vierimaa

Copywriter

Martta Kallio

Senior Creative

Fredrik Stürmer (Ivalo Creative)

Strategi / Strategist

Julius Kontiola

Head of Communications

Anu Ubaud

Creative

Sini Levisalo, Ronja Mäntylä, Leea Hakkarainen

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative

Laura Paasio

Tuotantoyhtiö / Production House

Timo Ramu, Jopsu Ramu (MUSUTA), Sara Wilkman, Kim Koponen, Elisa Varalahti (Pablo Films)

Tuotantokoordinaattori / Production Coordinator

Jesse Annoual

Valokuvat / Photographs

Mikko Ryhänen

Kuvausassistentti / Photography Assistant

Jari Hämäläinen

Stylisti / Stylist

Soffi Oksanen, Susanna Tikanoja

Hair & Make Up

Emma Bentley

Värimäärittely / Color Grading

Henri Pulla (PULLApost)

Ääni / Sound

Jukka Backlund

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Noora Toivonen (BookUS), Studio Kalevankatu, Kamerafirma, Valofirma, Sanoma Media Finland, Havas Helsinki, JCDecaux Finland Oy, Clear Channel Suomi Oy, Mediateko, LSB