
Ei tippa, vaan tapa
2018 Vuosikirjatyö, MuotoiluAlkolla on erikoinen kaksoistehtävä: sen tulee sekä myydä alkoholia että ehkäistä alkoholinkäytön haittoja. Syksyllä 2018 Alko kaipasi vastuullisuusviestinsä tueksi visuaalista identiteettiä, joka muistuttaisi kohtuudesta alkoholinkäytössä, mutta ei kalskahtaisi alkoholikaupan sanomana kaksinaismoralismilta.
“Ei tippa, vaan tapa.” -konseptin identiteetti esittää “alkoholinkäytön varjopuolet” lasien ja muiden kappaleiden varjoilla, jotka kasvaa pulloiksi. Jotta identiteetti istuu Irwin Goodmanin suuntaan kumartavan tekstin kanssa, toteutettiin se Saul Bass -henkisellä graafisella tyylillä.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:
Tilaaja
Alko OyMainostoimisto
TBWAHelsinkiAccount Director
Juha-Matti RaunioAccount Manager
Ella KomulainenCreative Director
Ville OhtonenArt Director
Calle Mosander, Lasse KangasmaaDesigner
Atso WilenCopywriter
Otto Kilpiö, Sini TeppolaProjektijohtaja / Project Manager
Rosa KojonkoskiGraafinen suunnittelija / Graphic Designer
Lara Ala-OllaLeikkaaja / Editor
Eesu Lehtola (Visual Kult)Leikkaaja / Editor
Lisa Myllymäki, Mikko KuoppasalmiAsiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative
Sari Karjalainen, Marja Aho, Maritta Iso-Aho, Päivi Sippo, Saara Kaihlanen, Iiris Mikkonen, Jenni Törmä, Samu Ristoja, Virpi Valtonen, Leena LaitinenAccount Director
Juha-Matti RaunioAccount Manager
Ella KomulainenCreative Director
Ville OhtonenArt Director
Calle Mosander, Lasse KangasmaaDesigner
Atso WilenCopywriter
Otto Kilpiö, Sini TeppolaProjektijohtaja / Project Manager
Rosa KojonkoskiGraafinen suunnittelija / Graphic Designer
Lara Ala-OllaLeikkaaja / Editor
Eesu Lehtola (Visual Kult)Leikkaaja / Editor
Lisa Myllymäki, Mikko KuoppasalmiAsiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative
Sari Karjalainen, Marja Aho, Maritta Iso-Aho, Päivi Sippo, Saara Kaihlanen, Iiris Mikkonen, Jenni Törmä, Samu Ristoja, Virpi Valtonen, Leena Laitinen