Arkisto

Ei tippa, vaan tapa

2018 Vuosikirjatyö, Muotoilu

Alkolla on erikoinen kaksoistehtävä: sen tulee sekä myydä alkoholia että ehkäistä alkoholinkäytön haittoja. Syksyllä 2018 Alko kaipasi vastuullisuusviestinsä tueksi visuaalista identiteettiä, joka muistuttaisi kohtuudesta alkoholinkäytössä, mutta ei kalskahtaisi alkoholikaupan sanomana kaksinaismoralismilta.

“Ei tippa, vaan tapa.” -konseptin identiteetti esittää “alkoholinkäytön varjopuolet” lasien ja muiden kappaleiden varjoilla, jotka kasvaa pulloiksi. Jotta identiteetti istuu Irwin Goodmanin suuntaan kumartavan tekstin kanssa, toteutettiin se Saul Bass -henkisellä graafisella tyylillä.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Alko Oy

Mainostoimisto

TBWAHelsinki

Account Director

Juha-Matti Raunio

Account Manager

Ella Komulainen

Creative Director

Ville Ohtonen

Art Director

Calle Mosander, Lasse Kangasmaa

Designer

Atso Wilen

Copywriter

Otto Kilpiö, Sini Teppola

Projektijohtaja / Project Manager

Rosa Kojonkoski

Graafinen suunnittelija / Graphic Designer

Lara Ala-Olla

Leikkaaja / Editor

Eesu Lehtola (Visual Kult)

Leikkaaja / Editor

Lisa Myllymäki, Mikko Kuoppasalmi

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Sari Karjalainen, Marja Aho, Maritta Iso-Aho, Päivi Sippo, Saara Kaihlanen, Iiris Mikkonen, Jenni Törmä, Samu Ristoja, Virpi Valtonen, Leena Laitinen

Account Director

Juha-Matti Raunio

Account Manager

Ella Komulainen

Creative Director

Ville Ohtonen

Art Director

Calle Mosander, Lasse Kangasmaa

Designer

Atso Wilen

Copywriter

Otto Kilpiö, Sini Teppola

Projektijohtaja / Project Manager

Rosa Kojonkoski

Graafinen suunnittelija / Graphic Designer

Lara Ala-Olla

Leikkaaja / Editor

Eesu Lehtola (Visual Kult)

Leikkaaja / Editor

Lisa Myllymäki, Mikko Kuoppasalmi

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Sari Karjalainen, Marja Aho, Maritta Iso-Aho, Päivi Sippo, Saara Kaihlanen, Iiris Mikkonen, Jenni Törmä, Samu Ristoja, Virpi Valtonen, Leena Laitinen