Arkisto

Ikänäköä ei näe itse

2024 Hopeahuippu, Ulkomainonta

Silmäasema tarjoaa kaikki ratkaisut ikänäköä varten. Ikänäköisiä on kuitenkin vaikeaa palvella, jos he eivät tule palvelua hakemaan. Vaikka ikänäkö tulee kaikille, moni sinnittelee jääräpäisesti huonon näkönsä kanssa. Optikkoalalla on tyypillistä tehdä mainontaa, joka dramatisoi heikentynyttä näköä silmäparin omistajan näkökulmasta. Tämä kampanja käänsi perspektiivin toiseen suuntaan, ja näytti miltä ikänäköisyys näyttää muiden silmin katsottuna. Näin tavoitettiin aseistariisuvasti sekä ikänäköiset että heidän läheisensä, joita kehotettiin patistelemaan huonon näön kanssa sinnittelevää ikänäöntutkimukseen.

Silmäasema offers all the solutions for presbyopia. However, it is difficult to offer people those solutions when they won’t seek for them. Although everyone will experience age-related vision problems at some point, many people stubbornly keep on getting by with their poor eyesight. In the optical industry it’s typical to make advertising that dramatizes impaired vision from the perspective of the person with the poor eyesight. This campaign turned the perspective, and showed what presbyopia looks like to others. In this way, both the people with presbyopia and their loved ones were reached in a relevant and disarming way. The campaign urged everyone that recognised their family member from the ads to nudge them towards booking an eye exam.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Silmäasema

Mainostoimisto

Erma&Reinikainen

Creative

Aleksi Erma, Erno Reinikainen

Graafinen suunnittelija / Graphic Designer

Matti Virtanen

Tuottaja / Producer

Pauliina Teirikari

Ohjaaja / Director

Tom Hakala

Valokuvat / Photographs

Kai Kuusisto

Kuvaaja / Cinematographer

Johan Wasicki

Editor

Janne Kilpeläinen

Jälkituotanto / Post Production

Grade One

Esiintyjät / Performers

Donna Maimon

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative

Anne Rantanen (Silmäasema), Piia Laitila (Silmäasema)