Suomessa syrjäytyy vuosittain lukemattomia nuoria. He eivät kuitenkaan ole kasvoton ja hiljainen massa, vaan syrjäytymisilmiö koostuu lukemattomista, yksilöllisistä tarinoista. Tarinat eivät tule kuulluiksi, sillä yhteiskunta ja nuorta lähinnä olevat aikuiset eivät ehdi niitä kuulla. Jos yhteisö ohittaa nuoren, lopulta hän ohittaa yhteisön. Vain kuunteleminen auttaa. Syntyi idea Youtubeen tehtävästä preroll-mainoksesta, joka ensimmäistä kertaa historiassa skippaisikin katsojansa. Tällä esitettiin symbolisesti oravanpyörä, jossa nuoret ohitetaan yhteiskunnassa. Päätettiin käyttää hyväksi Lasten ja nuorten säätiön piirissä olevien nuorten autenttisia tarinoita. Tehtiin lupaus: #lupaankuunnella. Kampanja toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensin Youtubessa pyöritettiin pitkiä videoita, joissa neljä näyttelijää kertoi tarinansa. Lopuksi he kiittivät katsojaa kuuntelemisesta. Videot oli mahdollista skipata 10 sekunnin jälkeen. Toisessa vaiheessalaskimme, kuinka montaa kertaa tarinat oli jätetty kuuntelematta loppuun eli videot oli skipattu. Esitimme kohdennetusti ensimmäiset videot nähneille Youtube-käyttäjille uuden, lyhyen videon. Siinä näyttelijät esittivät taululla, kuinka monta kertaa heidät oli skipattu ensimmäisen videon kohdalla. Tämän jälkeen ruudun alareunaan ilmestyi teksti “Ohitan sinut / I skip you”, johon nuoret ikään kuin kohdistivat oman läppärinsä kursorin ja klikkasivat sitä. Video päättyi ennen kuin Youtube-katselija saattoi itse skipata videon. Video siis skippasi katsojansa. Idea nuorten tarinoiden kuuntelemisen tärkeydestä välittyi myös printteihin. Visualisoimme tarinat ääniaaltojen muotoon.
Tilaaja
Mainostoimisto
Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative
Creative Director
Art Director
Copywriter
Graafinen suunnittelija / Graphic Designer
Animaattori / Animator
Planner
Tuotantoyhtiö / Production House
Ohjaaja / Director
Tuottaja / Producer
Mediatoimisto / Media Agency
Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by