Arkisto

#lupaankuunnella

2016 Vuosikirjatyö, Ilmoitukset

Suomessa syrjäytyy vuosittain lukemattomia nuoria. He eivät kuitenkaan ole mikään kasvoton ja hiljainen massa, vaan syrjäytymisilmiö koostuu lukemattomista, yksilöllisistä tarinoista. Tarinat eivät tule kuulluiksi, sillä yhteiskunta ei niitä kuuntele. Jos yhteisö ohittaa nuoren, lopulta hän ohittaa yhteisön. Vain kuunteleminen auttaa.

Syntyi idea Youtubeen tehtävästä preroll-mainoksesta, joka ensimmäistä kertaa historiassa skippaisikin katsojansa. Tällä esitettiin symbolisesti mekanismi, jolla nuoret ohitetaan yhteiskunnassa. Päätettiin käyttää hyväksi Lasten ja nuorten säätiön piirissä olevien nuorten autenttisia tarinoita. Tehtiin lupaus: #lupaankuunnella.

Kampanja toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensin Youtubessa pyöritettiin pitkiä videoita, joissa neljä näyttelijää kertoi tarinansa. Lopuksi he kiittivät katsojaa kuuntelemisesta. Videot oli mahdollista skipata 10 sekunnin jälkeen.

Toisessa vaiheessa tutkimme katseludataa. Laskimme, kuinka montaa kertaa tarinat oli
jätetty kuuntelematta loppuun eli videot oli skipattu. Esitimme kohdennetusti
ensimmäiset videot nähneille Youtube-käyttäjille uuden, lyhyen videon. Siinä
näyttelijät esittivät taululla, kuinka monta kertaa heidät oli skipattu
ensimmäisen videon kohdalla. Tämän jälkeen ruudun alareunaan ilmestyi teksti
“Skip”, johon nuoret ikään kuin kohdistivat oman läppärinsä kursorin ja
klikkasivat sitä. Video päättyi ennen kuin Youtube-katselija saattoi itse
skipata videon. Video siis skippasi katsojansa.

Idea nuorten tarinoiden kuuntelemisen tärkeydestä välittyi myös printteihin. Kampanjan kantavana ajatuksena oli saada aikuiset pysähtymään ja kuuntelemaan nuorten
tarinoita. Vain siten voi ymmärtää millaista tukea nuori tarvitsee. Tästä
syystä päädyimme visualisoimaan nuorten tarinat printissä ääniaaltojen muotoon.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Lasten ja Nuorten Säätiö

Mainostoimisto

Avaus

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Tuula Colliander

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Riikka Åstrand

Creative Director

Jyrki Poutanen

Art Director

Tuukka Paikkari

Copywriter

Tiina Kaakkunen

Copywriter

Joonas Kuisma

Graafinen suunnittelija / Graphic Designer

Heini Ruuskanen

Graafinen suunnittelija / Graphic Designer

Maarit Pohjanpalo

Animaattori / Animator

Maarit Pohjanpalo

Planner

Ilkka Puumala

Tuotantoyhtiö / Production House

Otto Production

Ohjaaja / Director

Ragnar Jansson

Tuottaja / Producer

Katariina Lehtonen

Tuottaja / Producer

Risto Nikkilä

Ohjaaja / Director

Risto Nikkilä (valokuvaus)

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Alma Media

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Clear Channel

Mediatoimisto / Media Agency

Avaus

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Tuula Colliander

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Riikka Åstrand

Creative Director

Jyrki Poutanen

Art Director

Tuukka Paikkari

Copywriter

Tiina Kaakkunen

Copywriter

Joonas Kuisma

Graafinen suunnittelija / Graphic Designer

Heini Ruuskanen

Graafinen suunnittelija / Graphic Designer

Maarit Pohjanpalo

Animaattori / Animator

Maarit Pohjanpalo

Planner

Ilkka Puumala

Tuotantoyhtiö / Production House

Otto Production

Ohjaaja / Director

Ragnar Jansson

Tuottaja / Producer

Katariina Lehtonen

Tuottaja / Producer

Risto Nikkilä

Ohjaaja / Director

Risto Nikkilä (valokuvaus)

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Alma Media

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Clear Channel

Mediatoimisto / Media Agency

Avaus