Arkisto

Marketing Bee2Bee

2024 Vuosikirjatyö, Kokemuksellisuus

Lahden kaupungin kokemuksellinen ulkomainoskampanja hankki mediahuomiota monimuotoisemmalle lähiluonnolle puhuttelemalla leikkimielisesti suoraan pölyttäjähyönteisiä. Kuvasimme kotimaisia niittykukkia UV-valolla hyönteissilmien fotoreseptorien havaitessa ihmissilmille näkymättömiä aallonpituuksia. Uniikit kukkakuviot painettiin UV-valoa heijastavalla musteella mainospintoihin. Ihmissilmille mainonta näkyi tyhjinä julistepintoina ja kehotteena lukea lisää Lahden toimenpiteistä pölyttäjien hyväksi. Puistoon ripustettiin design-pesiä korostamaan Lahden houkuttelevuutta pesimäympäristönä pölyttäjille. Vaikka ulkomainoksessa ei näkynyt mitään ihmissilmin, oli kampanjan huomioarvo ansaitussa mediassa taattu: uutiskynnys ylitettiin yli 207 milj. tavoitetulla silmäparilla.

The experiential outdoor campaign by the city of Lahti gained media attention for more diverse local nature by playfully targeting pollinators directly. We photographed Finnish wild flowers with ultraviolet light, as the photoreceptors of bug eyes detect wavelengths imperceptible to human vision. The unique floral designs were printed with ultraviolet reflective ink on outdoor ads. To human eyes, the ads appeared as blank posters with a call-to-action to read more about Lahti’s actions for the benefit of pollinators. Designer hives were hung in a park to emphasize the attractiveness of the city as a nesting environment for pollinators. Although nothing was visible to the human eye in the outdoor ads, the attention value of in earned media was guaranteed with a global reach of 207 million.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Lahden kaupunki

Mainostoimisto

TBWA Helsinki

Executive Creative Director

Laura Paikkari, Alex Pineda

Art Director

Tommo Killström

Creative

Jenni Kanerva

Creative Strategist

Mikko Santonen

Account Director

Stephanie Bardy

Projektijohtaja / Project Manager

Joona Stedt

Kuvaaja / Cinematographer

Tuukka Koski (Tuukka Koski Oy)

Tuottaja / Producer

Sanna Nybom (Agency Leroy)

Lavastaja / Set Designer

Inga Tammivuori (Agency Leroy)

Kuvankäsittelijä / Image Editor

Kasimir Häiväoja (FLC Helsinki)

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Nikolas Ylironni (Framme)

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative

Veera Hämäläinen, viestintäjohtaja
(Lahden kaupunki) Taneli Pasanen, markkinointipäällikkö (Lahden kaupunki) Anu-Liisa Ronka, viestintäpäällikkö (Lahden kaupunki)