Lahden kaupungin kokemuksellinen ulkomainoskampanja hankki mediahuomiota monimuotoisemmalle lähiluonnolle puhuttelemalla leikkimielisesti suoraan pölyttäjähyönteisiä. Kuvasimme kotimaisia niittykukkia UV-valolla hyönteissilmien fotoreseptorien havaitessa ihmissilmille näkymättömiä aallonpituuksia. Uniikit kukkakuviot painettiin UV-valoa heijastavalla musteella mainospintoihin. Ihmissilmille mainonta näkyi tyhjinä julistepintoina ja kehotteena lukea lisää Lahden toimenpiteistä pölyttäjien hyväksi. Puistoon ripustettiin design-pesiä korostamaan Lahden houkuttelevuutta pesimäympäristönä pölyttäjille. Vaikka ulkomainoksessa ei näkynyt mitään ihmissilmin, oli kampanjan huomioarvo ansaitussa mediassa taattu: uutiskynnys ylitettiin yli 207 milj. tavoitetulla silmäparilla.
The experiential outdoor campaign by the city of Lahti gained media attention for more diverse local nature by playfully targeting pollinators directly. We photographed Finnish wild flowers with ultraviolet light, as the photoreceptors of bug eyes detect wavelengths imperceptible to human vision. The unique floral designs were printed with ultraviolet reflective ink on outdoor ads. To human eyes, the ads appeared as blank posters with a call-to-action to read more about Lahti’s actions for the benefit of pollinators. Designer hives were hung in a park to emphasize the attractiveness of the city as a nesting environment for pollinators. Although nothing was visible to the human eye in the outdoor ads, the attention value of in earned media was guaranteed with a global reach of 207 million.
Tilaaja
Mainostoimisto
Executive Creative Director
Art Director
Creative
Creative Strategist
Account Director
Projektijohtaja / Project Manager
Kuvaaja / Cinematographer
Tuottaja / Producer
Lavastaja / Set Designer
Kuvankäsittelijä / Image Editor
Asiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative
Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by