Marketing Bee2Bee
2024 Hopeahuippu, KuvaLahden kaupungin kokemuksellinen ulkomainoskampanja hankki mediahuomiota monimuotoisemmalle lähiluonnolle puhuttelemalla leikkimielisesti suoraan pölyttäjähyönteisiä. Kuvasimme kotimaisia niittykukkia UV-valolla hyönteissilmien fotoreseptorien havaitessa ihmissilmille näkymättömiä aallonpituuksia. Uniikit kukkakuviot painettiin UV-valoa heijastavalla musteella mainospintoihin. Ihmissilmille mainonta näkyi tyhjinä julistepintoina ja kehotteena lukea lisää Lahden toimenpiteistä pölyttäjien hyväksi. Puistoon ripustettiin design-pesiä korostamaan Lahden houkuttelevuutta pesimäympäristönä pölyttäjille. Vaikka ulkomainoksessa ei näkynyt mitään ihmissilmin, oli kampanjan huomioarvo ansaitussa mediassa taattu: uutiskynnys ylitettiin yli 207 milj. tavoitetulla silmäparilla.
The experiential outdoor campaign by the city of Lahti gained media attention for more diverse local nature by playfully targeting pollinators directly. We photographed Finnish wild flowers with ultraviolet light, as the photoreceptors of bug eyes detect wavelengths imperceptible to human vision. The unique floral designs were printed with ultraviolet reflective ink on outdoor ads. To human eyes, the ads appeared as blank posters with a call-to-action to read more about Lahti’s actions for the benefit of pollinators. Designer hives were hung in a park to emphasize the attractiveness of the city as a nesting environment for pollinators. Although nothing was visible to the human eye in the outdoor ads, the attention value of in earned media was guaranteed with a global reach of 207 million.
Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:
Tilaaja
Lahden kaupunkiMainostoimisto
TBWA HelsinkiExecutive Creative Director
Laura Paikkari, Alex PinedaArt Director
Tommo KillströmCreative
Jenni KanervaCreative Strategist
Mikko SantonenAccount Director
Stephanie BardyProjektijohtaja / Project Manager
Joona StedtKuvaaja / Cinematographer
Tuukka Koski (Tuukka Koski Oy)Tuottaja / Producer
Sanna Nybom (Agency Leroy)Lavastaja / Set Designer
Inga Tammivuori (Agency Leroy)Kuvankäsittelijä / Image Editor
Kasimir Häiväoja (FLC Helsinki)Asiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative
Veera Hämäläinen, viestintäjohtaja (Lahden kaupunki) Taneli Pasanen, markkinointipäällikkö (Lahden kaupunki) Anu-Liisa Ronka, viestintäpäällikkö (Lahden kaupunki)Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by
Nikolas Ylironni (Framme)