Arkisto

Operaatio Kristal – pihiä ja järkevää

2012 Vuosikirjatyö, Digitaalinen markkinointiviestintä

Syksyllä 2012, kuukausi ennen Saunalahden uuden mediamainonnan aloittamista Saunalahden tulevan mainosperheen tytär Kristal tuotiin julkisuuteen todellisena henkilönä. Yleisö sai Kristalin tarinaan pieniä kurkistusaukkoja Youtubessa, fb:ssä, blogissa ja sisältöyhteistyössä, ja pian suomalaiset kertoivat toisilleen miljonääribimbosta, joka yritti rakentaa pop-uraa isänsä rahoilla. Tavoitteena oli tuottaa Saunalahden tulevalle mainonnan konseptille tunnettuutta jo ennen mediamainonnan aloittamista ja näin nostaa pian alkavan uuden mainonnan tehoa. Primäärikohderyhmänä oli netti-ilmiöihin ja sosiaaliseen mediaan aktiivisesti suhtautuvat nuoret, joista tarina levisi massamediaan, kahvipöytiin ja varsinaiseen kohderyhmään eli koko väestöön. Tuloksena oli, että ennen mediamainonnan aloittamista 29 % koko aikuisväestöstä tunsi hänet. (15-79-vuotiaat, Whitevector Chat Reports) Kristalin pop-suosio ei katkennut edes mainoshahmo-paljastukseen. Hänestä tuli syksyn kuunnelluin suomalainen naisarstisti Spotifyssä ja hänen virallista musiikkivideotaan on katsottu jo 1,5 miljoonaa kertaa. (enemmän kuin esimerkiksi yhtäkään Anna Abreun kappaletta).

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Elisa Oyj / Saunalahti

Mainostoimisto

Bob Helsinki

Art Director

Lasse Kangasmaa

Copywriter

Kari Eilola, Saana Klemola

Strategiajohtaja / Strategy Manager

Jukka Kurttila

Projektinjohto / Project Management

Elina Autio, Miia Länsimäki; Kimmo Nurmisto / Robot Creative Agency

Asiakkaan vastuuhenkilö / Clients Representative

Kaj Wasastjerna, Pekka Kyllönen, Tommi Taponen

Ohjaaja / Director

Petteri Summanen

Tuottaja / Producer

Katariina Lehtonen

Tuotantoyhtiö / Production House

Otto Tuotanto

Esiintyjät / Performers

Natalil Lintala

Valokuvat / Photographs

Samuli Karala

Muut suunnitteluun vaikuttaneet henkilöt / The design was also influenced by

Kirsi Pärni / Left & Right; Antti Korhonen, Nooa Olaleye, Mikko Kalso, Kimmo Reinikainen, Jonathan Ben-Ami / Robot Creative Agency; Jyri Paajamaa, Jaakko Itäaho / Pablo Films

Graafinen suunnittelija / Graphic Designer

Jenni Juntunen

Planner

Toni Tiusanen / Robot Creative Agency

Mediatoimisto / Media Agency

Virta Mediacommunity / Petri Soratie, Michael Ovitz, Lasse Iskanius, Mika Häyrinen

Suunnittelutoimisto / Design Agency

Bob Helsinki, Robot Creative Agency (digitoimisto)

Art Director

Lasse Kangasmaa

Copywriter

Kari Eilola, Saana Klemola

Strategiajohtaja / Strategy Manager

Jukka Kurttila

Projektinjohto / Project Management

Elina Autio, Miia Länsimäki; Kimmo Nurmisto / Robot Creative Agency

Asiakkaan vastuuhenkilö / Clients Representative

Kaj Wasastjerna, Pekka Kyllönen, Tommi Taponen

Ohjaaja / Director

Petteri Summanen

Tuottaja / Producer

Katariina Lehtonen

Tuotantoyhtiö / Production House

Otto Tuotanto

Esiintyjät / Performers

Natalil Lintala

Valokuvat / Photographs

Samuli Karala

Muut suunnitteluun vaikuttaneet henkilöt / The design was also influenced by

Kirsi Pärni / Left & Right; Antti Korhonen, Nooa Olaleye, Mikko Kalso, Kimmo Reinikainen, Jonathan Ben-Ami / Robot Creative Agency; Jyri Paajamaa, Jaakko Itäaho / Pablo Films

Graafinen suunnittelija / Graphic Designer

Jenni Juntunen

Planner

Toni Tiusanen / Robot Creative Agency

Mediatoimisto / Media Agency

Virta Mediacommunity / Petri Soratie, Michael Ovitz, Lasse Iskanius, Mika Häyrinen

Suunnittelutoimisto / Design Agency

Bob Helsinki, Robot Creative Agency (digitoimisto)