Arkisto

Ornamo Typeface

2021 Vuosikirjatyö, Muotoilu

Ornamo on Suomen vanhin edunvalvonta järjestö ja yhteisö muotoilijoille Suomessa. 110 vuotisen toimintansa aikana muotoilun merkitys ja muotoiluala on muuttunut, erityisesti viimeisten vuosikymmenten aikana. Nykypäivän haasteena on muotoilun monialaisuus. Siirtyminen perinteisestä muotoilija käsitteestä nykypäivän tarpeisiin vaati uudistamista. Tässä me tulimme auttamaan — uuden brändistrategian ja ilmiasun luomisessa.

Ornamon kustomoidun kiraintyypin muotokieli perustuu Timo Sarpanevan 60-luvulla suunnittelemaan tunnukseen. Liikemerkki on Ornamon tunnistettavimpia visuaalisia elementtejä, joten se haluttiin hienovaraisesti muuntaa osaksi typografiaa. Näin ikoninen liikemerkki saadaan osaksi Ornamon brändiä ja se kulkee mukana tekstin muodossa. Kirjasinperheessä yhdistyy osa uutta ja vanhaa, modernia ja klassista.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Ornamo Art and Design Finland

Mainostoimisto

Werklig

Kirjainmuotoilija / Type Designer

Teo Tuominen (Teo Tuominen)

Designer

Juuso Siltanen

Account Manager

Ida Thompson Coon

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Elina Perttula, Miisa Pulkkinen

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Anssi Kähärä, Anni Koskimies, Thierry Francois, Richard Grosjean, Liisa Puolakka, Janne Kaitala, Salla Heinänen (Ornamo), Hanna-Kaisa Alanen (Ornamo)

Kirjainmuotoilija / Type Designer

Teo Tuominen (Teo Tuominen)

Designer

Juuso Siltanen

Account Manager

Ida Thompson Coon

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Elina Perttula, Miisa Pulkkinen

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Anssi Kähärä, Anni Koskimies, Thierry Francois, Richard Grosjean, Liisa Puolakka, Janne Kaitala, Salla Heinänen (Ornamo), Hanna-Kaisa Alanen (Ornamo)