Ornamo Typeface
2021 Vuosikirjatyö, MuotoiluOrnamo on Suomen vanhin edunvalvonta järjestö ja yhteisö muotoilijoille Suomessa. 110 vuotisen toimintansa aikana muotoilun merkitys ja muotoiluala on muuttunut, erityisesti viimeisten vuosikymmenten aikana. Nykypäivän haasteena on muotoilun monialaisuus. Siirtyminen perinteisestä muotoilija käsitteestä nykypäivän tarpeisiin vaati uudistamista. Tässä me tulimme auttamaan — uuden brändistrategian ja ilmiasun luomisessa.
Ornamon kustomoidun kiraintyypin muotokieli perustuu Timo Sarpanevan 60-luvulla suunnittelemaan tunnukseen. Liikemerkki on Ornamon tunnistettavimpia visuaalisia elementtejä, joten se haluttiin hienovaraisesti muuntaa osaksi typografiaa. Näin ikoninen liikemerkki saadaan osaksi Ornamon brändiä ja se kulkee mukana tekstin muodossa. Kirjasinperheessä yhdistyy osa uutta ja vanhaa, modernia ja klassista.
Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:
Tilaaja
Ornamo Art and Design FinlandMainostoimisto
WerkligKirjainmuotoilija / Type Designer
Teo Tuominen (Teo Tuominen)Designer
Juuso SiltanenAccount Manager
Ida Thompson CoonAsiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative
Elina Perttula, Miisa PulkkinenMuu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by
Anssi Kähärä, Anni Koskimies, Thierry Francois, Richard Grosjean, Liisa Puolakka, Janne Kaitala, Salla Heinänen (Ornamo), Hanna-Kaisa Alanen (Ornamo)Kirjainmuotoilija / Type Designer
Teo Tuominen (Teo Tuominen)Designer
Juuso SiltanenAccount Manager
Ida Thompson CoonAsiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative
Elina Perttula, Miisa PulkkinenMuu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by
Anssi Kähärä, Anni Koskimies, Thierry Francois, Richard Grosjean, Liisa Puolakka, Janne Kaitala, Salla Heinänen (Ornamo), Hanna-Kaisa Alanen (Ornamo)