Arkisto

Pääsylippu Itämereen

2023 Hopeahuippu, Ulkomainonta

Itämeri on yksi maailman saastuneimmista meristä. Sen pelastamiseksi Baltic Sea Action Group (BSAG) esitteli täysin uuden tavan osallistua Itämeren suojeluun. Uudenlainen lahjoitusmekaniikka teki lahjoittamisesta kokemuksellista ja mieleenpainuvaa: kun huvi- tai hyötykäytät Itämerta, osta pääsylippu, josta saatavat tulot käytetään Itämeren suojeluun. Lippuja sai ostaa rannikkokaupunkeja kiertävistä Itämeri-lippuautomaateista, jotka toimivat kampanjan ulkomainoksina siellä, missä ihmiset viettivät kesää meren äärellä. Poikkeuksellinen tapa lahjoittaa yhdistettynä innovatiiviseen ulkomainontaan ja Itämeren suojeluun osoittautui menestykseksi: kampanja ylitti kaikki asetetut tavoitteet niin lahjoitussumman, lahjoittajien määrän kuin medianäkyvyyden osalta.

The Baltic Sea is one of the world's most polluted bodies of water. In order to raise funds to save it the Baltic Sea Action Group (BSAG) introduced an unseen way to participate in marine conservation: an entry ticket to the Baltic Sea. Tickets could be bought from Baltic Sea ticket machines which operated as out-of-home advertisements. The machines were located in coastal cities, where people spent the summer by the sea. When you enjoy or benefit from the sea, buy a ticket, and the income will be used for marine conservation. The exceptional way of donating, combined with innovative outdoor advertising and the protection of the Baltic Sea, proved to be a success: the campaign exceeded all the set goals in terms of the donation amount, the number of donors and media coverage.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Baltic Sea Action Group

Mainostoimisto

TBWA Helsinki

Senior Creative

Jenni Kanerva

Art Director

Mikko Roininen

Creative Director

Mikko Kaivo-oja, Heidi Taina

Head of Experience Design

Umberto Onza

Account Director

Satu Heikkonen

Chief Creative Officer

Alex Pineda

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Joona Ström, Valtteri Hyttinen (Zetapuu), Svante Knuus (Maker3D), Ismo Heikkilä (Bauer Media)

Content Producer

Maria Kuutsa

Planner

Emma Pettersson

Graafinen suunnittelija / Graphic Designer

Iida Virtanen

Designer

Anna Pietiläinen

Tuottaja / Producer

Tommi Mäkelä

Editor

Lisa Myllymäki

Kuvaaja / Cinematographer

Ville Hackzell

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative

Elina Ranta, Saara Piispanen, Pieta Jarva

Painotalo / Printing House

Grano

Creative

Juha Snellman