Arkisto

Pääsylippu Itämereen

2023 Grand Prix, Kokemuksellisuus

Itämeri on yksi maailman saastuneimmista meristä. Sen pelastamiseksi Baltic Sea Action Group (BSAG) esitteli täysin uuden tavan osallistua Itämeren suojeluun. Uudenlainen lahjoitusmekaniikka teki lahjoittamisesta kokemuksellista ja mieleenpainuvaa automaatista ostettavien pääsylippujen avulla: kun huvi- tai hyötykäytät Itämerta, osta pääsylippu, josta saatavat tulot käytetään Itämeren suojeluun. Poikkeuksellinen lähestyminen lahjoittamiseen teki kampanjasta välittömästi kiinnostavan, kun lahjoituspisteinä toimivat lippuautomaatit sijoitettiin lahjoituskohteen eli Itämeren äärelle. Uusi tapa lahjoittaa Itämeren suojeluun osoittautui menestykseksi, ja kampanja ylitti kaikki asetetut tavoitteet niin lahjoitussumman, lahjoittajien määrän kuin medianäkyvyyden osalta.

The Baltic Sea is one of the world's most polluted bodies of water. In order to raise funds to save it, the Baltic Sea Action Group introduced an unseen way to participate in marine conservation, which made donating more experiential than ever before with sea tickets purchased from a ticket machine: when you use the Baltic Sea for pleasure or profit, buy a ticket, and the income will be used for marine conservation. A new type of donation mechanism made the campaign immediately interesting when donation points i.e. ticket machines were placed at the donation destination by the sea. The new way of donating to the protection of the Baltic Sea proved to be a success, and the campaign exceeded all the set goals in terms of the donation amount, the number of donors and the media presence.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Baltic Sea Action Group

Mainostoimisto

TBWA Helsinki

Art Director

Mikko Roininen

Senior Creative

Jenni Kanerva

Creative Director

Mikko Kaivo-oja, Heidi Taina

Head of Experience Design

Umberto Onza

Account Director

Satu Heikkonen

Chief Creative Officer

Alex Pineda

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Joona Ström, Valtteri Hyttinen (Zetapuu), Svante Knuus (Maker3D), Ismo Heikkilä (Bauer Media)

Content Producer

Maria Kuutsa

Planner

Emma Pettersson

Graafinen suunnittelija / Graphic Designer

Iida Virtanen

Designer

Anna Pietiläinen

Tuottaja / Producer

Tommi Mäkelä

Editor

Lisa Myllymäki

Kuvaaja / Cinematographer

Ville Hackzell

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative

Elina Ranta, Saara Piispanen, Pieta Jarva

Painotalo / Printing House

Grano

Creative

Juha Snellman