Arkisto

Read Hour

2019 Hopeahuippu, Teksti

Tuhansien suomalaisnuorten lukutaito on jo nyt peruskoulun päättyessä niin heikko, että se nostaa tien pystyyn jatko-opintoihin ja työelämään. Suomalaisten nuorten lukutaito on romahtanut samalla kun lukemiseen käytetty aika on puolittunut. Sen vaikutus näkyy esimerkiksi syrjäytymisenä. Nuoret eivät enää lue, mutta se ei ole vain nuorten vaan koko yhteiskunnan asia. Read Hour oli Lasten ja nuorten säätiön kampanja, joka pysäytti koko Suomen lukemaan tunniksi – ja nosti näin lukemisen puheenaiheeksi laajasti eri medioissa. Kampanja oli menestys ja se koettiin tärkeänä: lukemaan pysähtyi lukemattomia tahoja julkkiksista bloggareihin, kouluista kauppakeskuksiin ja työpaikoista kirjastoihin. Kaiken kruunasi presidentti Niinistön twiittaama kehoitus osallistua Read Houriin.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Lasten ja nuorten säätiö

Mainostoimisto

SEK

Senior Creative

Annu Terho, Heli Roiha (SEK)

Creative Director

Mikko Martikainen

Graafinen suunnittelija / Graphic Designer

Otto Raila (SEK)

Account Director

Laura Mertano (SEK)

Account Manager

Tanja Valo (SEK)

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Hanna Koskenkangas, Ilse Kerminen, Olli Alanen, Jenni Helle, Enni Sahlman (Lasten ja nuorten säätiö)

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Sirpa Anundi (SEK)

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

A-lehdet, Aikakausmedia, Aller Media, Alma Media, Bauer Media, Cocoa, Dentsu Aegis, Google Finland, IAB, Into-Digital, Isobar, Keskisuomalainen, Medialiitto, Mediateko Oy, Meltwater  Monochrome, Otavamedia, Sanoma, Sanomalehtien liitto, Yle, Opetushallituksen Lukuliike ja valtioneuvoston kanslian kestävän kehityksen toimikunta

Senior Creative

Annu Terho, Heli Roiha (SEK)

Creative Director

Mikko Martikainen

Graafinen suunnittelija / Graphic Designer

Otto Raila (SEK)

Account Director

Laura Mertano (SEK)

Account Manager

Tanja Valo (SEK)

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Hanna Koskenkangas, Ilse Kerminen, Olli Alanen, Jenni Helle, Enni Sahlman (Lasten ja nuorten säätiö)

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Sirpa Anundi (SEK)

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

A-lehdet, Aikakausmedia, Aller Media, Alma Media, Bauer Media, Cocoa, Dentsu Aegis, Google Finland, IAB, Into-Digital, Isobar, Keskisuomalainen, Medialiitto, Mediateko Oy, Meltwater  Monochrome, Otavamedia, Sanoma, Sanomalehtien liitto, Yle, Opetushallituksen Lukuliike ja valtioneuvoston kanslian kestävän kehityksen toimikunta