Redirection – kampanja, johon kenenkään ei toivottu törmäävän
2021 Kultahuippu, Jokeri: EdistysSuojellaan Lapsia ry halusi tavoittaa lasten seksuaalista hyväksikäyttöä todistavan kuva- ja videomateriaalin (CSAM) käyttäjiä ja saada heidät vastaamaan aihetta koskevaan kyselyyn.
Kampanja oli pakko viedä Internetin pimeälle puolelle, Dark Webiin.
Dark Webissä on aivan omat hakukoneensa, joihin ei ole mahdollista ostaa mainontaa. Ongelma kierrettiin tekemällä yhteistyötä hakukoneiden kanssa. Kun käyttäjä yrittää etsiä sisältöä, hänet ohjataan hakutulosten sijaan sivulle, jossa kannustetaan osallistumaan kyselyihin.
Hakukonetulosten manipulointi toimi tehokkaasti. Kyselyihin on vastannut jo yli 14 000 käyttäjää.
Suojellaan Lapsia ry julkaisi kyselyiden tuloksista tutkimusraportin. Vaiettu aihe nousi hetkessä yhdeksi valtakunnan puhutuimmista uutisista, jonka näkemiseltä ei voinut välttyä.
Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:
Tilaaja
Suojellaan Lapsia ryMainostoimisto
HavasCreative Director
Niklas MalmlundSenior Creative
Mika NiemiMediatoimisto / Media Agency
Hannele ValtialaAccount Director
Niko SuomalainenAsiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative
Nina Vaaranen-ValkonenCreative Director
Niklas MalmlundSenior Creative
Mika NiemiMediatoimisto / Media Agency
Hannele ValtialaAccount Director
Niko SuomalainenAsiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative
Nina Vaaranen-Valkonen