Mies joka muutti McDonald'sin
Asiakashuippu on henkilökohtainen kunnianosoitus luovilta suunnittelijoilta hyvälle asiakkaalle. Kisaan ei voinut ilmoittautua, vaan ehdokaslistan keräsivät tuomarit itse.
Lista oli ilahduttavan pitkä, ja sen jokainen nimi käytiin keskustellen läpi tuomariston puheenjohtajien kokouksessa. Samat perustelut toistuivat usean nimen kohdalla: ymmärtää hyvän kommunikaation arvon liiketoiminnalle, ajattelee kunnianhimoisesti ja innostaa muut samaan, kuuntelee muita mutta päättää itse, saa kaikki samaan rintamaan saman tavoitteen puolesta, on enemmän kiinnostunut tuloksista kuin värikynistä, viheltää pilliin jos lauma vauhkoontuu, vaatii ja luottaa.
Muutama nimi nousi esiin useammin kuin muut. Kokous huomasi puhuvansa heistä pitempään, lämpimämmin ja useammasta näkökulmasta; ei briefaajana tai hyväksyjänä, vaan ammattilaisena jolla on suuri rooli suunnittelun työnjaossa – sparraajana, suunnittelukumppanina, kirittäjänä, mahdollisuuksien löytäjänä ja niiden luojana.
Sääntöjen mukaan lopullisen valinnan teki kisan ylituomari, mutta nimi ei ole yllätys yhdellekään tuomariston keskusteluun osallistuneelle, eikä ylipäänsä kenellekään suunnittelijalle, joka on tehnyt työtä Tomi Wirtasen kanssa viime vuosien aikana.
Suomen luovat suunnittelijat kumartavat ja pokkaavat, kiitos Tomi.
Kari EilolaYlituomari