Arkisto

Välivesi

2019 Kultahuippu, Kampanjat

Alkon perimmäinen tehtävä on vähentää alkoholihaittoja Suomessa. Alkoholin vähittäismyyjän olisi kuitenkin tekopyhää sanoa, että juokaa suomalaiset vähemmän. Holhoamisen sijaan Alko päätti kannustaa juomaan enemmän – vain alkoholitonta juotavaa.

Pieni piiri suomalaisia käyttää hauskaa sanaa “välivesi”. Kerta tämä ainutlaatuinen sanapari ihan jo sellaisenaan kannustaa kohtuulliseen juomiseen, Alko otti siitä täyden hyödyn irti.

Keväällä 2019 Alko lanseerasi oman vesibrändin, Välivesi. Välivettä myytiin yksinomaan Alkoissa ja tuotteet aseteltiin alkoholijuomien väliin.

Välivedestä tuli hetkessä someilmiö ja vuoden puhutuimpia tuotteita. Pelkästään ansaitulla medialla kampanja tavoitti 29 395 076 ihmistä. Lanseerauksen aikaan (Q2) alkoholittomien tuotteiden myynti kasvoi Alkoissa +587 %.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Alko

Mainostoimisto

TBWAHelsinki

Executive Creative Director

Jyrki Poutanen

Creative Director

Ville Ohtonen

Copywriter

Otto Kilpiö, Lasse Perälampi, Sini Teppola

Senior Creative

Lasse Kangasmaa

Designer

Atso Wilén, Anna Lahikainen, Suvi Höytö, Lara Ala-Olla

Art Director

Carl-Erik Mosander

Sisältösuunnittelija / Content Strategist

Pauliina Perkiö

Account Director

Ella Komulainen, Juha-Matti Raunio

Projektijohtaja / Project Manager

Rosa Kojonkoski

Ohjaaja / Director

Iiro Hokkanen (TBWAScreen)

Tuottaja / Producer

Tuukka Tikkanen (TBWAScreen)

Leikkaaja / Editor

Mikko Kuoppasalmi, Lisa Myllymäki, Anton Raappana (TBWAScreen)

Valokuvat / Photographs

Fanny Haga (TBWAScreen)

Projektijohtaja / Project Manager

Laura Karppanen (TBWAScreen)

Planner

Eemeli Tani, Nelli Pätäri

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Marja Aho, Maritta Iso-Aho, Sari Karjalainen, Iiris Mikkonen, Päivi Sippo, Kasper Kukkonen, Virpi Valtonen, Saara Kaihlanen, Jenni Törmä, Minna Alitalo, Annakaisa Koskinen (Alko Oy)

Tuotantoyhtiö / Production House

Mikko Vormala, Henri Tani, Jani Toikka, Sakari Hakkarainen, Veikka Somerma, Harri Hännikäinen (Piñata)

Tuotantoyhtiö / Production House

Tuomas Seppänen (Humina)

Mediatoimisto / Media Agency

Ina Viljanen, Elina Fronzek, Hanna-Stiina Lindström, Ulla-Maija Mäkinen (Dagmar)

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Timo Silvennoinen

Executive Creative Director

Jyrki Poutanen

Creative Director

Ville Ohtonen

Copywriter

Otto Kilpiö, Lasse Perälampi, Sini Teppola

Senior Creative

Lasse Kangasmaa

Designer

Atso Wilén, Anna Lahikainen, Suvi Höytö, Lara Ala-Olla

Art Director

Carl-Erik Mosander

Sisältösuunnittelija / Content Strategist

Pauliina Perkiö

Account Director

Ella Komulainen, Juha-Matti Raunio

Projektijohtaja / Project Manager

Rosa Kojonkoski

Ohjaaja / Director

Iiro Hokkanen (TBWAScreen)

Tuottaja / Producer

Tuukka Tikkanen (TBWAScreen)

Leikkaaja / Editor

Mikko Kuoppasalmi, Lisa Myllymäki, Anton Raappana (TBWAScreen)

Valokuvat / Photographs

Fanny Haga (TBWAScreen)

Projektijohtaja / Project Manager

Laura Karppanen (TBWAScreen)

Planner

Eemeli Tani, Nelli Pätäri

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative

Marja Aho, Maritta Iso-Aho, Sari Karjalainen, Iiris Mikkonen, Päivi Sippo, Kasper Kukkonen, Virpi Valtonen, Saara Kaihlanen, Jenni Törmä, Minna Alitalo, Annakaisa Koskinen (Alko Oy)

Tuotantoyhtiö / Production House

Mikko Vormala, Henri Tani, Jani Toikka, Sakari Hakkarainen, Veikka Somerma, Harri Hännikäinen (Piñata)

Tuotantoyhtiö / Production House

Tuomas Seppänen (Humina)

Mediatoimisto / Media Agency

Ina Viljanen, Elina Fronzek, Hanna-Stiina Lindström, Ulla-Maija Mäkinen (Dagmar)

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

Timo Silvennoinen