Kirjailijaliiton kampanja valloitti Helsingin suurimmat pinnat tuodakseen näkyväksi hallituksen linjaaman kirjojen alv:n 40 % kasvun vaikutukset. Kampanja esitteli rohkeasti rakastettujen klassikoiden "verotettuja versioita", näyttäen maailman, jossa verotus on heikentänyt kirjallisuuden saavutettavuutta sekä suomalaista sivistystä ja lukutaitoa. Mukana oli myös maailman sivistysmyönteisin CTA: "Lue lisää ja lue lisää". Toteutuksessa ei ollut kyse mielivaltaisesta sanahassuttelusta – ongelman ytimeen menevällä oivaltavuudella kerättiin kansalaisten sympatiat, herätettiin julkista keskustelua hallituksen kulttuurinvastaisuudesta ja iskettiin painetta lainsäätäjille. Kirjalijaliitto sai ulostulollaan eduskunnasta rahoituksen kompensoimaan lainauskorvauksien alv-korotukset ensi vuonna.
The Union of Finnish Writers’ campaign took over Helsinki’s largest and most prominent spaces to expose the impact of a 40% VAT increase on books. The campaign boldly showcased “taxed editions” of beloved classics, illustrating a world where taxation undermines access to literature, Finnish culture, and literacy. It also featured the world’s most pro-literacy call-to-action: "Read more and read more." This was no arbitrary wordplay—its sharp and thought-provoking execution struck at the heart of the issue, garnering public sympathy, sparking debate about the government’s anti-cultural stance, and pressuring lawmakers. As a result, the Union secured parliamentary funding to offset the VAT increase on lending royalties next year.
Tilaaja
Mainostoimisto
Executive Creative Director
Account Director
Art Director
Senior Creative
Digital Designer
Planner
Copywriter
Graafinen viimeistelijä / Graphic Design Assistant
Designer
Asiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative
Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by