Verotetut klassikot
2024 Kultahuippu, TekstiKirjailijaliiton kampanja valloitti Helsingin suurimmat pinnat tuodakseen näkyväksi hallituksen linjaaman kirjojen alv:n 40 % kasvun vaikutukset. Kampanja esitteli rohkeasti rakastettujen klassikoiden "verotettuja versioita", näyttäen maailman, jossa verotus on heikentänyt kirjallisuuden saavutettavuutta sekä suomalaista sivistystä ja lukutaitoa. Mukana oli myös maailman sivistysmyönteisin CTA: "Lue lisää ja lue lisää". Toteutuksessa ei ollut kyse mielivaltaisesta sanahassuttelusta – ongelman ytimeen menevällä oivaltavuudella kerättiin kansalaisten sympatiat, herätettiin julkista keskustelua hallituksen kulttuurinvastaisuudesta ja iskettiin painetta lainsäätäjille. Kirjalijaliitto sai ulostulollaan eduskunnasta rahoituksen kompensoimaan lainauskorvauksien alv-korotukset ensi vuonna.
The Union of Finnish Writers’ campaign took over Helsinki’s largest and most prominent spaces to expose the impact of a 40% VAT increase on books. The campaign boldly showcased “taxed editions” of beloved classics, illustrating a world where taxation undermines access to literature, Finnish culture, and literacy. It also featured the world’s most pro-literacy call-to-action: "Read more and read more." This was no arbitrary wordplay—its sharp and thought-provoking execution struck at the heart of the issue, garnering public sympathy, sparking debate about the government’s anti-cultural stance, and pressuring lawmakers. As a result, the Union secured parliamentary funding to offset the VAT increase on lending royalties next year.
Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:
Tilaaja
KirjailijaliittoMainostoimisto
United ImaginationsExecutive Creative Director
Jyrki PoutanenAccount Director
Ella KomulainenArt Director
Nelli ImmonenSenior Creative
Jaakko Hovi, Martta KallioDigital Designer
Iikko KuuselaPlanner
Rasmus MäkeläCopywriter
Nelli PätäriGraafinen viimeistelijä / Graphic Design Assistant
Nelli LindenDesigner
Jutta Sutinen (Pastry Agency)Asiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative
Henna-Reetta Schreck, Leena Pihkala, Ilmi VillacisMuu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by
JCDecaux Finland Oy, Clear Channel Suomi Oy