Arkisto

Verotetut klassikot

2024 Kultahuippu, Teksti

Kirjailijaliiton kampanja valloitti Helsingin suurimmat pinnat tuodakseen näkyväksi hallituksen linjaaman kirjojen alv:n 40 % kasvun vaikutukset. Kampanja esitteli rohkeasti rakastettujen klassikoiden "verotettuja versioita", näyttäen maailman, jossa verotus on heikentänyt kirjallisuuden saavutettavuutta sekä suomalaista sivistystä ja lukutaitoa. Mukana oli myös maailman sivistysmyönteisin CTA: "Lue lisää ja lue lisää". Toteutuksessa ei ollut kyse mielivaltaisesta sanahassuttelusta – ongelman ytimeen menevällä oivaltavuudella kerättiin kansalaisten sympatiat, herätettiin julkista keskustelua hallituksen kulttuurinvastaisuudesta ja iskettiin painetta lainsäätäjille. Kirjalijaliitto sai ulostulollaan eduskunnasta rahoituksen kompensoimaan lainauskorvauksien alv-korotukset ensi vuonna.

The Union of Finnish Writers’ campaign took over Helsinki’s largest and most prominent spaces to expose the impact of a 40% VAT increase on books. The campaign boldly showcased “taxed editions” of beloved classics, illustrating a world where taxation undermines access to literature, Finnish culture, and literacy. It also featured the world’s most pro-literacy call-to-action: "Read more and read more." This was no arbitrary wordplay—its sharp and thought-provoking execution struck at the heart of the issue, garnering public sympathy, sparking debate about the government’s anti-cultural stance, and pressuring lawmakers. As a result, the Union secured parliamentary funding to offset the VAT increase on lending royalties next year.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Kirjailijaliitto

Mainostoimisto

United Imaginations

Executive Creative Director

Jyrki Poutanen

Account Director

Ella Komulainen

Art Director

Nelli Immonen

Senior Creative

Jaakko Hovi, Martta Kallio

Digital Designer

Iikko Kuusela

Planner

Rasmus Mäkelä

Copywriter

Nelli Pätäri

Graafinen viimeistelijä / Graphic Design Assistant

Nelli Linden

Designer

Jutta Sutinen (Pastry Agency)

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative

Henna-Reetta Schreck, Leena Pihkala, Ilmi Villacis

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

JCDecaux Finland Oy, Clear Channel Suomi Oy