Arkisto

Verotetut klassikot

2024 Hopeahuippu, Ulkomainonta

Kirjailijaliiton ulkomainoskampanja valloitti Helsingin suurimmat ja keskeisimmät pinnat tuodakseen näkyväksi hallituksen linjaaman kirjojen alv:n 40 % kasvun vaikutukset. Kampanja esitteli rohkeasti rakastettujen klassikoiden "verotettuja versioita," näyttäen maailman, jossa verotus on heikentänyt kirjallisuuden saavutettavuutta sekä suomalaista sivistystä ja lukutaitoa. Ainutlaatuinen ja puhutteleva toteutustapa keräsi kansalaisten sympatiat, herätti kosolti julkista keskustelua hallituksen kulttuurivihamielisyydestä ja iski painetta lainsäätäjien suuntaan. Saipa Kirjalijaliitto ulostulonsa tiimoilta myös eduskunnasta rahoituksen kompensoimaan lainauskorvauksien alv-korotukset ensi vuonna.

The Union of Finnish Writers’ outdoor campaign took over Helsinki’s largest and most prominent spaces to highlight the impact of a 40% VAT increase on books. The campaign boldly showcased “taxed editions” of beloved classics, illustrating a world where taxation diminishes access to literature, Finnish culture, and literacy. This unique and impactful execution garnered public sympathy, sparked significant debate about the government’s cultural hostility, and even put pressure on legislators. As a direct result, the Union secured parliamentary funding to offset next year’s VAT increase on lending royalties.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot:

Tilaaja

Kirjailijaliitto

Mainostoimisto

United Imaginations

Executive Creative Director

Jyrki Poutanen

Account Director

Ella Komulainen

Art Director

Nelli Immonen

Senior Creative

Jaakko Hovi, Martta Kallio

Digital Designer

Iikko Kuusela

Planner

Rasmus Mäkelä

Copywriter

Nelli Pätäri

Graafinen viimeistelijä / Graphic Design Assistant

Nelli Linden

Designer

Jutta Sutinen (Pastry Agency)

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative

Henna-Reetta Schreck, Leena Pihkala, Ilmi Villacis

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by

JCDecaux Finland Oy, Clear Channel Suomi Oy