Kirjailijaliiton ulkomainoskampanja valloitti Helsingin suurimmat ja keskeisimmät pinnat tuodakseen näkyväksi hallituksen linjaaman kirjojen alv:n 40 % kasvun vaikutukset. Kampanja esitteli rohkeasti rakastettujen klassikoiden "verotettuja versioita," näyttäen maailman, jossa verotus on heikentänyt kirjallisuuden saavutettavuutta sekä suomalaista sivistystä ja lukutaitoa. Ainutlaatuinen ja puhutteleva toteutustapa keräsi kansalaisten sympatiat, herätti kosolti julkista keskustelua hallituksen kulttuurivihamielisyydestä ja iski painetta lainsäätäjien suuntaan. Saipa Kirjalijaliitto ulostulonsa tiimoilta myös eduskunnasta rahoituksen kompensoimaan lainauskorvauksien alv-korotukset ensi vuonna.
The Union of Finnish Writers’ outdoor campaign took over Helsinki’s largest and most prominent spaces to highlight the impact of a 40% VAT increase on books. The campaign boldly showcased “taxed editions” of beloved classics, illustrating a world where taxation diminishes access to literature, Finnish culture, and literacy. This unique and impactful execution garnered public sympathy, sparked significant debate about the government’s cultural hostility, and even put pressure on legislators. As a direct result, the Union secured parliamentary funding to offset next year’s VAT increase on lending royalties.
Tilaaja
Mainostoimisto
Executive Creative Director
Account Director
Art Director
Senior Creative
Digital Designer
Planner
Copywriter
Graafinen viimeistelijä / Graphic Design Assistant
Designer
Asiakkaan vastuuhenkilö / Client's Representative
Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by